Objects have hidden, unrealized qualities and potentials for interaction that can be revealed when they are approached in an unusual way. Approaching them through listening creates possibilities for new connections and combinations that foster new relationships between human and non-human actors. The sound installation proposed by Christophe Fellay puts the visitor in touch with the hidden properties of the objects on display and questions the personal and cultural meaning invested in this relationship. To look at an object is also to hear it through its physicality, i.e. its movements, the material construction and the substances it is made of. The work is based on the elaboration of sound signatures, specific to each object, and determined by its shape, dimensions, volume, as well as by the quality and density of the materials used in its manufacture. The fundamental frequencies of each object were modelled, then realised in a digital and cognitive musicology laboratory, before being used as a support for the creation of the piece. The installation broadcasts through forty-five loudspeakers sound spaces structured like architectural elements that can be crossed and in which visitors and objects cohabit. Thanks to the evocative potential of sound, the work transcends the temporal and stylistic imprints of the exhibits and immerses the visitor in the very objects being viewed. The sounds in the installation evoke the idea of a frozen, suspended time: the ‘sound still’ of an era.
Les objets ont des qualités et des potentiels d’interaction cachés, non actualisés, qui peuvent être dévoilés lorsqu’ils sont appréhendés de manière inhabituelle. Les aborder par l’écoute crée des possibilités de connexions et de combinaisons inédites qui favorisent de nouvelles relations entre les acteurs humains et non-humains. L’installation sonore proposée par Christophe Fellay met en relation le visiteur avec les propriétés cachées des objets exposés et questionne le sens personnel et culturel investi dans cette relation. Regarder un objet c’est aussi l’entendre à travers sa physicalité, c’est-à-dire ses mouvements, la construction matérielle et les substances dont il est fait. L’œuvre est réalisée à partir de l’élaboration de signatures sonores, propres à chaque objet, et déterminées par leur forme, leurs dimensions, leur volume, ainsi que par la qualité et la densité des matériaux utilisés pour leur fabrication. Les fréquences fondamentales de chaque objet ont été modélisées, puis réalisées dans un laboratoire de musicologie numérique et cognitive, avant de servir de support-partition pour la création de l’œuvre. L’installation diffuse dans quarante-cinq haut-parleurs des espaces sonores structurés comme des éléments d’architecture que l’on peut traverser et dans lesquels les visiteurs et les objets cohabitent. L’œuvre, grâce au potentiel évocateur du son, transcende les empreintes temporelles et stylistiques dont les pièces exposées sont marquées et immerge le visiteur au sein même des objets regardés. Les sons dans l’installation évoquent l’idée d’un temps figé, suspendu : la photographie sonore d’une époque.
Signatures sonores #1, Christophe Fellay, 2022 _____ 64 signatures sonores, 45 enceintes, 15 espaces architecturaux. Conception, composition, installation, Christophe Fellay _____ Modélisation, Robert Lieck _____ Ingénieurs du son, Laurent Perrier, Alain Renaud
Co-production: MUDAC (Lausanne) 07.04 – 06.08.2023___CID Grand-Hornu (B) 24.04 > 14.08 2022
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