Protest Engraving

16.06.2024, OTO SOUND Museum, Kunstraum Walcheturm, Zeughausareal, Zürich 6:30 p.m.

Protest Engraving is an artistic performance which fluctuates between the scientific discipline of sound archaeology and fiction. Starting from the idea that sound leaves traces of its interaction with the material, Christophe Fellay proposes to overwrite the sonic memory of the Zeughausareal military past with messages of peace. Using the natural phenomenon of sound erosion, an amplified drum set will echo the slogans chanted by peace activists during a protest  gathering Israeli Jews and Palestinian Israelis calling for an end to the war in Gaza in January 2024. The use of such a hybrid instrument mixing cultural and musical elements from four continents raises the question of togetherness, chosen and forced migrations, and a reflection on our status of perpetual migrants. Inspired by the common use of drums in the struggle for social change to attract attention and punctuate messages, Christophe will “hijack” military drum calls – the music signals played to transmit orders to the soldiers – to create signals for change. Using microphone and amplification, he will engrave the result on the armoury. During the performance, existing military sounds on the surfaces of the architecture will be overwrote by sonic and rhythmic punctuation of anti-war messages engraved in situ and left behind as permanent traces in what must be understood as a screaming silent sound installation calling for necessary transformation.

[FR] Protest Engraving est une performance artistique qui se situe entre la discipline scientifique de l’archéologie sonore et la fiction. Partant de l’idée que le son laisse des traces de son interaction avec la matière, Christophe Fellay propose de remplacer la mémoire sonore du passé militaire du Zeughausareal par des messages de paix. Utilisant le phénomène naturel de l’érosion sonore, une batterie amplifiée fera écho aux slogans scandés par des militants pacifistes lors d’une manifestation réunissant juifs israéliens et palestiniens israéliens appelant à la fin de la guerre à Gaza en janvier 2024. L’utilisation d’un instrument de musique mêlant des éléments culturels et musicaux de quatre continents soulève la question du vivre ensemble, des migrations choisies et forcées, et propose une réflexion sur notre statut de migrants perpétuels. Inspiré par l’utilisation des tambours dans la lutte pour le changement social afin d’attirer l’attention et de ponctuer les messages, Christophe “détourne” les ordonnances de tambours militaires – les signaux musicaux joués pour transmettre les ordres aux soldats – pour créer des signaux appelant au changement. À l’aide d’un microphone et d’une amplification, il gravera le résultat sonore sur l’arsenal. Pendant la performance, les sons militaires existants sur les surfaces de l’architecture seront remplacés par les sons et les rythmes des messages anti-guerre gravés in situ et laissés sur les murs comme des traces permanentes d’une installation sonore silencieuse, un cri appelant à de nécessaires transformations.